OOK zo omgaan met elkaar
Het positief stimuleren van de groepsdynamiek in combinatie met het pedagogisch handelen van de leerkracht staat centraal tijdens deze training.
Inhoud training:
Het positief stimuleren van de groepsdynamiek in combinatie met het pedagogisch handelen van de leerkracht staan centraal tijdens deze training. Het accent ligt op het reflecteren op eigen gedrag en bewust worden van wat het effect is van jouw gedrag op een ander.
De leerkracht heeft een observerende rol tijdens training in de groep. Hij kijkt hierbij naar de interacties tussen de leerlingen. In onderling overleg wordt gekeken welk gedrag vanuit de leerkracht ondersteunend en stimulerend is voor de groep en voor individuele leerlingen. De leerkracht stelt in samenspraak met de trainers doelen op voor zichzelf en de klas.
Doelen:
Positief beïnvloeden van het pedagogisch klimaat
Inzichten creëren in gedrag en ondersteuningsbehoefte van kinderen
Reflecterend vermogen activeren
Leerkracht ondersteunen en handvatten bieden
Leerkracht bewust maken van zijn/haar rol binnen en effect op het klassenklimaat
Praktische informatie:
5 bijeenkomsten van een uur.
Observatie van de groep en intakegesprek met de leerkracht voorafgaand aan de training.
Ouderbetrokkenheid, door middel van informatie brieven en optioneel een informatiebijeenkomst. Evaluatie na de training.
Aantal deelnemers: Een hele klas/groep
Tijdsbestek
5 x 1 uur
Niveau
PO midden- & bovenbouw
Deelnemers
Hele klas / groep
Rik Bos
Opleiding
Toegepaste psychologie
Achtergrond
Begonnen als stagiair bij OOK. Nu trainer kleine- en grote groepstrainingen
Kracht
Empatisch
Flexibel
Enthousiast.
Nicole Wessels
Opleiding
Leerkracht basisonderwijs (PABO), Management opleiding, Leerbegeleider, Leren Leren specialist, Jeugd Breincoach, Strong Kids trainer en visueel screener
Achtergrond
Na een jarenlange topsportcarrière ben ik mij gaan specialiseren in Mindset
Kracht
Een kind echt zien
Toewerken naar het weer kunnen handelen vanuit hun eigen kracht
Door het creëren van meer zelfvertrouwen een kind verdere groeistappen laten maken
Stephanie Boxelaar
Opleiding
Academische PABO & Master Forensische Gezinspedagogiek
Achtergrond
Leerkracht basisonderwijs in meerdere leeftijdsgroepen (ook combinatiegroepen)
Kracht
Aandacht voor het sociaal-emotioneel welbevinden van kinderen
Koppeling met de praktijk, omdat ik zelf nog voor de klas sta
Marieke Nugteren
Opleiding
HBO-SPH & Master Pedagogiek
Achtergrond
Sociotherapeut binnen jeugd-GGZ (16 jaar)
Kracht
Geloof in ieders eigen kracht
Kijken naar de ‘boodschap’ achter gedrag.
Ruime kennis over verschillende ondersteuningsbehoefte.
Jacqueline van der Burg
Opleiding
Verpleegkundige A. Sociaal Academy,
Achtergrond
Maatschappelijke gezondheidszorg. Founder OOK
Kracht
Realiseren van de zorg binnen het onderwijs.
Preventief inzetten van interventies aansluitend op hulpvraag
OOK-team: 'Samen maken wij het verschil’
Niels Redeker
Opleiding
Leerkracht basisonderwijs (PABO), Luchtvaarttechnologie & Opleiding middenmanagement.
Achtergrond
Leerkracht basisonderwijs & diverse leidinggevende functies
Kracht
Samen met een inspirerend team ontwikkelen
Beleid omzetten in praktijk
Door het zien van kinderen bewustwording creëren in gedrag
Verbinding
Jannieke Verkerk
Opleiding
Leerkracht basisonderwijs (PABO) en Master Educational Needs
Achtergrond
Leerkracht, gedragsspecialist en coördinator sociaal emotioneel leren
Kracht
Positieve benadering van de soms complexe groeps-dynamiek
Inleven in het handelen van de leerkracht
Kijken naar haalbaarheid van trainingsaanbod in de onderwijs-praktijk en het integreren ervan gedurende een schooljaar.
Jan Hengst
Opleiding
Lerarenopleiding
Achtergrond
Leerkracht basis- en voortgezet onderwijs & coaching
Kracht
Aan de basis van elk gedrag ligt een positieve intentie.
‘De kaart is niet het gebied’
Acceptance en commitment
Bewustwording en verbinding.
Cindy Overbeeke
Opleiding
Orthopedagoog NVO & kinder-jeugdpsycholoog bij het NIP.
Achtergrond
Leerkracht regulier onderwijs PO, Speciaal onderwijs cluster 2 PO & VO.
Kracht
Het kind centraal te zetten in verbinding met zijn systeem (ouders en school). Kijken naar kansen en mogelijkheden en met elkaar te zorgen voor de optimale ontwikkeling van het kind.
Inzetten interventies in het preventieve en waar nodig curatieve kader.